donderdag 5 april 2012

5 april - Laatste lesdag en afscheidsfeest in Hodora

Prachtig zomerweer is het vandaag! Na de ochtendgym komen Saan en Wout in actie in het tweede leerjaar met vertrouwensspelen. Lieve helpt hen met vertalen, want dit is duidelijk nieuwe kost voor de kinderen. Het is leuk en de kinderen zijn gek op Saan en ‘Tarzan’, zo noemen ze Wout hier. Al de hele tijd in Hodora hangen er kinderen aan zijn armen en benen, als hij mee komt touwtrekken, valt hun mond open en klinkt er een gelijktijdige ‘wow’ van bewondering! In het andere tweede leerjaar knutselen Nincke en Stephanie vlinders en origamizoutvaatjes in elkaar. Ze stellen het goed zonder vertaler. De kindjes hangen aan hun lippen en maken enthousiast  kleine kunstwerkjes!  De kinderen van het eerste en derde leerjaar krijgen vandaag les van Laura en Jade (superleuke knutselles: de kindjes maken maskers en mobieltjes) en Marthe en Justien. Zij spelen ‘Een tegen allen’ met de kinderen en het moet gezegd: onze lesduo’s hebben alweer veel succes!

Het valt ons op dat kinderen nu nog meer dan op de andere dagen onze leslokalen binnenvallen of de les van Saan en ‘Tarzan’ op de speelplaats verstoren. In de kleuterklas zitten wel schattige kindjes, maar geen leerkracht. Kinderen van andere klassen proberen mee onze lessen te volgen. Ze worden blijkbaar niet gemist door hun leerkrachten. Op de duur is het pure chaos op de school. Overal lopen er kinderen rond. De lessen zouden nochtans nog volop bezig moeten zijn. Als Ann op zoek gaat naar een leerkracht Engels om te vertalen in de les van Justien en Marthe, vindt ze daar bijna alle leerkrachten aan de koffietafel. Een meester liet zelfs zijn kinderen achter om zelf te gaan shoppen in Cotnari!!! We kunnen onze ogen en oren niet geloven. Geschokt en verontwaardigd brengen we de directrice op de hoogte. Zij wijt die toestand aan de slechte opvoeding van de kinderen thuis, maar het is duidelijk dat alle gesprekspartners beseffen dat dat een dooddoener is. Is het niet haar taak om ervoor te zorgen dat de lestijd maximaal en zo efficiënt mogelijk gebruikt wordt? Moet zij dit niet afdwingen van haar leerkrachtenkorps? Zij verontschuldigt zich uitgebreid en stormt naar de leraarskamer. Als Tessa en Ann even later hun ronde in de school doen met geschenkjes voor de kinderen, treffen ze daar nu wel juffen, meesters en hun kinderen aan. Zelfs de directrice houdt de klas van een ‘afwezige leerkracht’ koest. In één lokaal staan de leerlingen aan de deur te dringen om meteen te kunnen vertrekken, in andere lokalen zitten de leerlingen achter hun bank, maar les wordt er vandaag enkel nog gegeven door onze Belgische leerlingen...

Ondertussen zijn Koen en Ayna en Lotte en Kamille hun lesjes gaan geven bij Aura.
Ook vandaag worden we weer omsingeld door kinderen die ons vragen om onze handtekening op hun arm of hand  te schrijven. Sommige meisjes geven een armbandje aan hun favoriete Belgische juf. Marthe krijgt zelfs twee van die armbandjes!

Om 12 uur begint meester Vasile met de wedstrijd  ‘Miss en Mister Hodora’.  Zeven meisjes en evenveel jongens van de school dingen naar die titel. Eerst zingen ze allemaal een liedje. Twee jongens bakken er echt niets van. Gelukkig worden ze bijgestaan door meester Vasile met zijn mooie bariton. Na één strofe onderbreekt hij het liedje ook, zodat de jongens zich niet al te zeer belachelijk maken. Vervolgens is er een quiz. De deelnemers kiezen een thema en krijgen dan een vraag voorgeschoteld. Het valt ons op dat de kinderen blijkbaar last hebben met vragen over hun moedertaal en sommige vraagstukken slaan echt nergens op, zoals ‘Waar is lucht van gemaakt?’ Euh?... Tijdens de laatste proef moeten de leerlingen een demonstratie geven van hun danskunsten. Wals, chachacha, een Roemeense volksdans, techno en nog een heleboel andere dansvariëteiten komen aan bod en het resultaat is best indrukwekkend! We mogen ook mee jureren! Dit is echt een leuke middag.

Tessa, Ann, Lieve, Nele en Lien gaan nog even langs bij Vladuts, een gehandicapt jongetje van 13.  Hij is niet alleen lichamelijk gehandicapt, maar ook geestelijk is hij ver achter. Vorig jaar bezochten we hem ook. We willen hem en zijn mama graag nog eens ontmoeten en we drukten ook foto’s af die we toen van hen maakten. Die willen we hen graag bezorgen. Het is alweer een hartelijk weerzien. We worden uitgebreid geknuffeld door de mama en we kunnen aan het gezicht van Vladuts zien dat hij blij is met het bezoek. Hij fleurt op als we hem handkusjes geven en hem omhelzen en al helemaal als we voor hem liedjes beginnen te zingen met gebaren erbij. Onze kleuterleidsters hebben indertijd goed werk geleverd, want de teksten, melodieën en de gebaren van ‘Klein klein kleutertje’, ‘In een klein stationnetje’, ‘Op een grote paddestoel’ en dergelijke liedjes zitten er nog goed in! Omdat de verstandelijke vermogens van Vladuts heel beperkt zijn, zijn thuislesjes voor hem niet haalbaar, maar als we zien hoe blij hij reageert op onze liedjes en gebaren, krijgen we het idee om hem tijdens ons bezoek volgend jaar elk dagdeel een kwartiertje of een halfuurtje te animeren. Zijn mama vindt het alvast een schitterend idee! Yes!
We haasten ons terug naar de feestzaal van de school, want de burgemeester en de school hebben voor ons een afscheidsbbq georganiseerd.  We worden echt verwend.  En na het eten gaan we naar de speelplaats voor het dansfeest! Geweldig!

Tessa en Ann gaan nog even naar het winkeltje over de zaal voor brood, kaas en salami voor de brooddozen van de dag erna. Probleem: winkeltje één is gesloten, winkeltje twee heeft geen brood. Op weg naar de derde winkel, die van Dorel, ontdekken ze nog een vierde buurtwinkeltje. Daar staan allemaal oudjes binnen en die zijn blijkbaar blij ons te zien. We worden weer uitvoerig gezoend en geknuffeld. Het is zo grappig! We kopen alle broden die nog in de winkel zijn!

’s Avonds gaat Dan, de uitbater van onze ‘thuis’ mee om de waterpomp te herstellen! Zalig, we kunnen de toiletten weer doortrekken en ons wat wassen! Het raakt Tessa en Ann ook sterk dat geen enkele leerling geklaagd heeft dat er geen water was! De hele bende brengt Valentina nog naar huis en daarna gaan enkelen nog het laatste opruimwerk doen in onze keuken.

Na een harig spelletje ‘hide and seek’ in de meisjeskamer gaan de lichten uit. Meer info bij 'Tarzan'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten